Hamis adatokkal vettek fel állami normatív hozzájárulást

A Debreceni Ítélőtábla helybenhagyta az elsőfokú ítéletet.

Az első fokon eljárt Egri Törvényszék 2019 júniusában Sz. A. I. r. vádlottat társtettesként elkövetett költségvetési csalás bűntette és 54 rendbeli felbujtóként elkövetett közokirat-hamisítás bűntette miatt 4 év 6 hónap börtönbüntetésre, 4 év civil szervezet vezető tisztségviselője foglalkozástól eltiltásra, és 4 év közügyektől eltiltásra ítélte. K. V. II. r. vádlottat bűnsegédként elkövetett költségvetési csalás bűntette és 95 rendbeli felbujtóként elkövetett közokirat-hamisítás bűntette miatt 2 év, végrehajtásában 4 év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre és 375.000.-Ft pénzbüntetésre, B. R. III. r. vádlottat társtettesként elkövetett költségvetési csalás bűntette és 130 rendbeli társtettesként elkövetett közokirat-hamisítás bűntette miatt 2 év, végrehajtásában 4 év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre, 450.000.-Ft pénzbüntetésre és 4 év oktatási intézmény vezető tisztségviselője foglalkozástól eltiltásra ítélte. J. M. IV. r. vádlottat bűnsegédként elkövetett költségvetési csalás bűntette és 83 rendbeli részben társtettesként, részben felbujtóként elkövetett közokirat-hamisítás bűntette miatt 2 év, végrehajtásában 4 év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre, 300.000.-Ft pénzbüntetésre, és 4 év oktatási intézmény vezető tisztségviselője foglalkozástól eltiltásra, míg B. B. M. V. r. vádlottat bűnsegédként elkövetett költségvetési csalás bűntette és 3 rendbeli társtettesként elkövetett közokirat-hamisítás bűntette miatt 1 év, végrehajtásában 1 év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre és 150.000.-Ft pénzbüntetésre ítélte. A bíróság a II. r. - V. r. vádlottakat előzetes mentesítésben részesítette. A bíróság a többi 15 vádlottat több rendbeli közokirat-hamisítás bűntette miatt megrovásban részesítette. Az ítélet ellen az ügyész I., III., V., VII., VIII., X.-XV., XVII.-XX. r. vádlottak esetében a bűnügyi költség felemelése, illetve III.r. vádlott büntetésének súlyosítása érdekében fellebbezett. A bíróság által megállapított tényállás szerint 2004-ben jött létre egy közhasznú alapítvány, mely céljai között fogalmazta meg a tánccal kapcsolatos oktatást, nevelést táncórákon és egyéb formában, szakoktatók bevonásával. A kuratórium elnöke az I. rendű vádlott, egyik tagja a III. rendű vádlott, a felügyelőbizottság egyik tagja pedig a II. rendű vádlott lett. Az alapítvány, mint fenntartó megalapított egy egri székhelyű tánciskolát, ami több Heves megyei településen hozott létre telephelyet. A tánciskola tényleges szakmai és gazdasági irányítását az okiratokban meghatározott hatáskörüket túllépve az I. és a II. r. vádlottak végezték. Az alapítvány valótlan tartalmú igénylőlapon igényelt normatív állami hozzájárulást, így olyan tanulókat is figyelembe vett a tanulói létszám meghatározásakor, akik után jogszerűen állami normatív hozzájárulás igénylésére nem volt lehetőség. I.r. vádlott 2005/2006 I. félévétől 2007/2008 tanév I félévéig terjedő időszakra több mint 135 millió forint, III.r. vádlott több mint 98 millió forint, V.r. vádlott több mint 38 millió forint vagyoni hátrányt okozott a központi költségvetésnek.